Rildey Scott – Robin Hood

Szedłem na ten film pewien obaw, wyszedłem uspokojony. Bałem się, że po raz kolejny dostanę naiwne utopistyczne idealizowanie szlachetnego rzezimieszka i przestępcy, łupiącego głupich, próżnych bogaczy i rozdającego owoce tych kradzieży i rozbojom biednym. W rzeczy samej, nowa ekranizacja przygód Robin Hooda jest pierwszym presequelem tej sagi. Nie opowiada o „szlachetnej” działalności Robina w lasach Sherwood, ale o tym, co go do tego doprowadziło. I okazało się, że zamiast wykreowanego w mojej głowie Robina – XIII wiecznego Che Guevary – dla wszystkich zwolenników tzw. sprawiedliwości społecznej – zobaczyłem Robina – prekursora obywatelskiego nieposłuszeństwa wobec opresywnej bestii państwowej. Robina socjalistę zastąpił Robin – liberał.

Akcja rozpoczyna się od służby Robina w armii króla Ryszarda Lwie Serce, toczącego wojnę z Francją. Po śmierci króla Robin udaje się do Nottingham, podupadłego miasta wyniszczonego nieustannie podnoszącymi podatkami. Przy okazji wplątuje się w aferę, która zagraża stabilności królestwa. Pojawiają się ludzie, którym istnienie Robina nie jest na rękę. Jego walka i – ostatecznie – chwała – nie wynika z jakiejkolwiek misji, przeznaczenia, charyzmy. Jest raczej walką osoby zmuszonej przez okoliczności i poczucie przyzwoitości do obrony spraw oczywistych i podstawowych – wolności, wspólnoty, prawdy, rozsądku.

Postać stworzona tu przez Russella Crowe’a bardzo przypomina „Gladiatora”. Bohater nie jest charyzmatyczny w potocznym sensie tego słowa.  Nie wzbudza zachwytu jego powierzchowność, nie potrafi przemawiać, nie uśmiecha się ładnie. Ridley Scott polemizuje z wizerunkiem Robin Hooda stworzonym w poprzednich ekranizacjach przygód szlachetnego zbója  z Sherwood. Podoba mi się ten nowy Robin Hood – już nie piękny socjalista, ale przyzwoity liberał.

2 thoughts on “Rildey Scott – Robin Hood

  1. tomeknowak pisze:

    szedłem niechętnie z myślą ‚znów odgrzeją starą historię…’, niemniej myliłem się – rzeczywiście nowy Robin jest godny polecenia.

Skomentuj

